Veelgestelde vragen subsidie

Heb je een vraag? Vind hier direct het antwoord of neem contact met ons op.

Algemeen

De inschrijving voor het verstrekken van subsidie voor de Gezonde Smikkelweken loopt tot en met 31 januari 2026.

Een Gezonde Smikkelweken-pakket bevat het volgende: 

  • Vier vrolijke groente-activiteiten om te koken, bakken en/of proeven. Inclusief alle ingrediënten (waaronder verse groente en/of fruit) en een receptkaart met bijbehorend spel.  
  • 50 kook- en speelboekjes, die kinderen meekrijgen voor thuis. 
  • Een Gezonde Smikkelweken-poster, om op de groep of op de gang op te hangen, zodat ouders zien dat hun kind meedoet aan de Gezonde Smikkelweken. 
  • Een handleiding voor de pedagogisch medewerker 

De activiteiten zijn zo ontwikkeld dat kinderen en pm-ers zonder veel voorbereiding, kennis of ervaring zelfstandig aan de slag kunnen. Er is dus geen dure inhuur van mensen nodig.

Spelenderwijs leren over gezonde en duurzame voeding doen kinderen tijdens de Gezonde Smikkelweken door zelf te koken, bakken en proeven van en met groente. Daarom bevat een pakket meerdere activiteiten om samen aan de slag te gaan met groente.  

De activiteiten zijn zo ontwikkeld dat kinderen en pm-ers zonder veel voorbereiding, kennis of ervaring zelfstandig aan de slag kunnen. Er is dus geen dure inhuur van mensen nodig.

Als voorbeeld: tijdens de Gezonde Smikkelweken 2024 gingen kinderen een regenboogpizza en moestuincupcakes (bso’s met oven) en maakten zij een hummus dipeiland en gele gazpacho soep (bso’s zonder oven). Ieder pakket bevatte bovendien een Zintuigenspel waarbij kinderen acht bekende en minder bekende groente- en fruitsoorten, zoals tamarillo’s, paarse wortel, aardbei-druiven en koolrabi ontdekten. Tot slot maakten kinderen hun eigen kruidenblend bij zelfgepopte popcorn.  

Je betaalt alleen voor kinderopvang locaties in jouw gemeente die meedoen. In september wordt er een factuur voor het aantal pakketten dat in jouw gemeente is verkocht gestuurd naar het opgegeven emailadres. Uiteraard met een maximum van het aantal dat je bij inschrijving hebt ingevuld.

Dat heeft te maken met het feit dat kinderopvang onder btw vrijgesteld onderwijs valt.

De kinderopvang locaties betalen een deel zelf. Een groot deel van de kinderopvang in Nederland zijn stichtingen of verenigingen met beperkte budgetten. Ook de commerciële organisaties hebben vaak beperkte budgetten voor dit soort activiteiten, zeker in de huidige situatie waarbij ze financieel onder druk staan door personeelstekort en inflatie. Door ze een financieel steuntje in de rug te geven, kunnen locaties makkelijker kiezen voor dit gezonde en duurzame programma, in plaats van voor goedkopere kook-activiteiten zoals koekjes, cupcakes of pizza bakken.

Jazeker! Alle kinderen groeien op in een maatschappij waar zij continu verleid worden om voor ongezond te kiezen. Recent onderzoek laat zien dat, als we op deze wijze om blijven gaan met voeding, in 2050 tweederde van de Nederlanders overgewicht of obesitas heeft. Verleiding is overal; daarom moeten we alle kinderen in Nederland voedselvaardig maken en kennis geven over gezonde en duurzame voeding.

Overigens focussen wij bij werving extra op wijken in achterstandsgebieden.

Dat hoeft niet, wij regelen in principe alles. Maar uiteraard helpt het enorm als jullie zelf ook je (warme) netwerk binnen de gemeente / provincie actief benaderen. Wij zorgen voor basisteksten voor een mail, nieuwsbriefitem of webbericht. Kortom: het mag, maar hoeft niet.

Zeker! Wij zorgen uiteraard dat jullie daarbij volledig ondersteund worden. Met een professionele communicatiekit met basisteksten, rechtenvrije foto’s, een draaiboek voor een kick-off met B&W en vele andere tools. Ook zorgen we zelf natuurlijk dat alle deelnemende gemeenten en provincies een plek krijgen in onze communicatie.

Volg ons op social media